Criza energetică va scumpi transportul pe cablu din stațiunile montane din România

Criza energetică din această perioadă va duce, cel mai probabil, la scumpirea transportului pe cablu din resorturile montane din România, a spus, pentru Ski&Outdoor Magazine, Iancu Șerbănescu, președintele Asociației Transportatorilor pe Cablu din România (ATCR).

Scumpirea energiei electrice și a combustibililor a determinat deja administratorii de domenii schiabile din alte țări să anunțe creșterea prețurilor din acest sezon în ceea ce privește transportul pe cablu. Și în România s-ar putea întâmpla acest lucru.

„În luna noiembrie o să avem o adunare generală și, pe ordinea de zi clar vor fi scumpirile din energie, fiindcă energia electrică este unul dintre cele mai mari segmente de cheltuieli pe care le au domeniile schiabile. Automat, scumpirea energiei electrice, respectiv lipsa plafonării celor 15%, în mod probabil va duce și în România la scumpiri. La asta se mai adaugă și scumpirea motorinei. Gândiți-vă că anul trecut în decembrie noi am început și ne-am făcut prețurile cu o motorină de 6 lei și am ajuns să terminăm sezonul cu o motorină de aproape 10 lei”, a spus Iancu Șerbănescu.

El arată că energia electrică este în acest moment mai scumpă cu 400% față de anul 2020-2021.

„În sezonul de pandemie, 2020-2021, noi luam curent undeva cu 250 de lei Megawattul, anul trecut era deja 900 de lei Megawattul, deci o scumpire de 400%, acum este plafonat la 1.000 de lei Megawattul 85%, sau cel puțin așa am citit eu că este propunerea de act normativ, 85% este plafonat la un leu și restul de 15% se cumpără de pe piața liberă”, explică președintele ATCR.

El spune că este posibil ca aceste scumpiri să nu afecteze toate resorturile, având în vedere că unele sunt administrate de primării.

„Desigur, mai sunt unele domenii schiabile administrate de primării care pot la rândul lor subvenționa altcumva această cheltuială mare, probabil n-au rate la bănci, n-au de amortizat investiția, sunt alte politici, s-ar putea acolo să nu scumpească. Au alte avantaje, dar trebuie să ținem cont de faptul că peste 80% din domeniile schiabile sunt adminsitrate de privați”, a precizat Șerbănescu.

Conform acestuia, ca și raport în cheltuielile totale ale operatorilor de transport pe cablu, cele legate de energie și combustibil reprezintă peste 50%.

Președintele ATCR crede că această criză energetică va lovi mai grav sectorul turismului de iarnă decât pandemia.

„Pandemia pentru domeniile schiabile din România a fost o perioadă chiar bună, am avut norocul și șansa că Asociația Transportatorilor pe Cablu a fost ascultată la minister, s-a înțeles că fenomenul de schi în România nu este atât de răspândit ca în alte țări, astfel că se poate practica sportul în condiții sigure, drept urmare am putut funcționa. Și fiind pandemie, toată lumea căuta niște activități recreative, în aer liber, și schiul a fost una din cele mai dorite opțiuni. Într-adevăr, în acea perioadă prețurile nu s-au scumpit, nici cheltuielile noastre nu au fost mult mai mari. Era partea de teste, de termometre, dar sunt cheltuieli minore pentru un domeniu schiabil. În schimb, după pandemie au venit chelutielile acestea mari, scumpirea curentului și a motorinei”, a declarat Iancu Șerbănescu.

Acesta adaugă că domeniile schiabile din România nu beneficază de măsuri specifice de sprijin din partea autorităților.

„Din păcate linii de finanțare pentru domeniile schiabile nu sunt. Noi încă avem o problemă de CAEN, în sensul că CAEN-ul nostru ne înclude la diverse transporturi, noi fiind de fapt turism, activități recreative. Acum, sincer așteaptăm și un feed-back pentru programul de finanțare pentru Horeca 2, să vedem dacă ne încadrăm și noi ca și domenii schiabile”, mai spune reprezentantul transportatorilor pe cablu.

Asociația Transportatorilor pe Cablu din România reunește operatorii din peste 90% din domeniile schiabile din țară.

O scumpire a transportului pe cablu în acest sezon este anunțată și în Austria. Detalii, aici.

Scris de: Călin Pop

Ski&Outdoor Magazine este un proiect independent, care nu aparține niciunui trust și care se finanțează doar prin eforturi proprii, iar spațiile de publicitate sunt limitate.

Dacă îți place proiectul nostru și împărtășești aceleași valori, poți contribui și tu.

Susțin Ski&Outdoor Magazine