Reprezentanții Salvamont spun că în timp ce numărul accidentelor pe munte crește cu 400-500 de la an la an, mașinile salvatorilor rămân blocate în trafic, din cauza unui vid legislativ.
Salvamont este un serviciu de urgență doar pe hartie si ca obligație profesională, în rest există zero facilități de deplasare în regim prioritar a ambulantelor și autospecialelor Salvamont, susțin reprezentanții serviciului de intervenție.
Conform acestora, peste 8.000 de persoane au fost salvate anul trecut de echipele Salvamont România, peste 35.000 în ultimii 5 ani, dar probabil e nevoie de 35.000 de decese pe munte ca să se aprobe un un act normative.
„Există mai multe acte normative, unele pe de-o parte ne dau sarcini de serviciu de urgență- suntem serviciu de urgență, intervenim pentru acordarea primului ajutor, avem dotări speciale, suntem în Departamentul pentru Situații de Urgență, suntem în toate comitetele de urgență locale, județene, naționale, avem conform legii, în barem, trecute ambulanțe și autospeciale de intervenție. Mașinile astea ca să fie ambulanțe și autospeciale trebuie să fie dotate cu mijloace de semnalizare audio și vizuală pentru prioritate în trafic. Pe de altă parte, e o lege care nominalizează instituțiile care au dreptul să folosească aceste mijloace prioritare de deplasare în trafic. Cele două nu sunt compatibilizate, nu e legătură între ele”, a explicat, pentru Ski&Outdoor Magazine, Sabin Cornoiu, șeful salvamont România, de ce salvatorii montani nu pot folosi sirenele atunci când se deplasează la intervenții.
El spune că situația durează de 6 ani și că proiectul care ar rezolva problema „zace prin sertare”: „Are toate avizele necesare, acum o pe la nu știu ce comisie prin Camera Deputaților”.
Sabin Cornoiu susține că, în timp ce armonizarea legislației este amânată, salvatorii montani ajung cu întârziere la unele cazuri, ceea ce crează nemulțumiri în rândul victimelor și aparținătorilor.
„Te bat aparținătorii de ce vii așa de târziu. Într-un timp util ajungi când salvezi omul, dar omul stă acolo și suferă și e nemulțumit până ajunge salvatorul la el. (…) Poliția ajunge mai repede decât noi”, a adăugat șeful Salvamont.
Situația devine mai gravă pe măsură ce în sezonul de vară traficul crește pe multe drumuri, iar numărul de accidente crește de la an la an.
„O să vină sezonul de vară, marile șosele turistice- Valea Prahovei, Transalpina, Transfăgărășan, Transbucegi- o să fie blocate de mașini și mașinile Salvamontului o să fie, la fel, blocate în trafic”, spune Sabin Cornoiu.
Acesta precizează în ultimii cinci ani numărul accidentelor din zona montană a crescut anual cu 400-500 de cazuri. Numai anul trecut, salvatorii montani au salvat peste 8.700 de persoane de pe munte.
În cazul în care legislația ar fi armonizată, iar Salvamont ar putea utiliza mijloacele prioritare de deplasare, timpii de intervenție ar scădea, potrivit unei estimări, cu 10 până la 20%, ceea ce în unele cazuri poate însemna salvarea unor vieți.
„Din păcate, pentru unele persoane accidentate pe munte, singura speranța să ajungă Salvamontul la timp și să scape cu viață va fi doar o iluzie. Butonul care poate face diferența dintre viață și moarte, cel aflat la bordul ambulanțelor Salvamont, cel care pornește semnalizarea care arată celor din trafic că undeva un om are nevoie să fie salvat și că salvatorii trebuie să ajungă repede la el, nu are voie sa fie apăsat de salvatori”, susțin reprezentanții Salvamont pe Facebook.
Scris de: Călin Pop
Foto: Facebook/Salvamont Romania-Dispeceratul National Salvamont
Ski&Outdoor Magazine este un proiect independent, care nu aparține niciunui trust și care se finanțează doar prin eforturi proprii, iar spațiile de publicitate sunt limitate.
Dacă îți place proiectul nostru și împărtășești aceleași valori, poți contribui și tu.
Susțin Ski&Outdoor Magazine