Cum și când să folosești bețele în alergare?

Folosirea bețelor în alergarea montană a devenit tot mai populară. Bețele special concepute pentru alergători sunt prezente la orice eveniment de alergare montană din lume. Construcția și materialele bețelor au evoluat astfel încât bețele sunt acum mai ușoare, mai ușor de depozitat și de transportat.

Bețele pot fi folosite pentru a ajuta în propulsie și stabilitate dar și pentru a micșora sarcina totală la care picioarele sunt supuse atât pe urcări cât și pe coborâri. Folosirea bețelor este mereu o decizie personală, și ar trebui să iei în considerare câțiva factori înainte să te decizi dacă să folosești sau nu bețele la următorul tău concurs:

  • În general, cu cât mai mare este diferența de nivel în cursă și cu cât mai mult o să mergi la pas, cu atât mai mult ajutor vei avea dacă folosești bețe;
  • Trebuie să te antrenezi  cu bețele măcar 4 săptămâni inainte de competiția la care vrei să participi. Așa vei acumula îndemânarea necesară, forța și rezistența de care au nevoie brațele tale pentru a putea folosi bețele eficient. Exersând îți vei da seama dacă vrei să folosești bețele doar pe urcări sau dacă vrei să le folosești atât pe urcări cât și pe coborâri;
  • De multe ori folosirea bețelor va fi mai puțin economică și va necesita mai multă energie. Antrenându-te constant cu bețele îți poți îmbunătăți tehnica și poți deveni mai economic în consumul de energie;
  • Poți folosi bețele pentru stabilitate (pe urcări dar și pe coborâri), pentru propulsie (doar pe urcări) și ca mijloc de a atenua impactul asociat cu alergarea la vale sau de a sări peste unele obstacole. Vei avea cele mai mari beneficii dacă înveți să le folosești în toate cele 3 cazuri;
  • Alege-ți mărimea potrivită. Ținând bețele în mână, cu vârful la picior, între braț și antebraț ar trebui să se formeze un unghi de 90 de grade sau chiar puțin mai mare;
  • Atunci când folosești bețele pentru propulsie, sincronizează bețele cu picioarele, pas cu pas. Acest lucru va maximiza efortul preluat de partea superioară a corpului;
  • Dacă alergi pe un teren stâncos, încercă să nu îți prinzi bețele între pietre. Dacă rămân blocate se pot rupe, in special cele fabricate din carbon care sunt puțin mai fragile;
  • Când nu folosești bețele, există mai multe moduri de a le transporta. Pentru secțiuni scurte, poți alerga cu ele în mâini. Dacă nu ai nevoie de ele o perioadă mai lungă de timp, atașarea lor pe rucsac sau pe centură va fi mai confortabilă și mai eficientă, permițând în același timp folosirea mâinilor. Cele mai multe rucsacuri și veste de alergare au un sistem de prindere pentru bețe. Alternativ, unii producători au fabricat sisteme care se pot atașa rucsacului.

Dacă nu ai mai folosit niciodată bețe dar vrei să încerci, iată un exercitiu simplu cu care să începi:

  1. Mergi normal , fără bețe, cu brațele pe lângă corp.
  2. Apoi, începe să îți miști brațele în mod natural.
  3. Apoi, ia bețele în mâini folosind aceeași mișcare naturală.
  4. Pe măsură ce pășești, brațul opus se va sincroniza cu piciorul. Acum ești gata să exersezi!

It’s a specific training. Using poles is a long way and a very good help. You have to forget them. They will become a part of your body and will increase your performance.”- Francois D’Haene, alergător montan de elită, triplu câștigător al UTMB.

Află care este lista lucrurilor de care ai nevoie decă ești pasionat de alergare montană, aici.

Scris de: Alin Cîrdei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *