Climb Again – despre depășirea imposibilului

Muntele de Istorii, seria de povești frumoase ale munților, vă va aduce astăzi  o istorie motivațională din zilele noastre. O poveste despre curaj, determinare, performanțe sportive, cu eroi admirabili demni de respectul nostru.

Să o numim „ o poveste de Rusalii” pentru că istoria noastră s–a întâmplat în acest weekend de sărbătoare. Este povestea unui proiect mai amplu din care au făcut parte și aceste două zile pe munte, care au culminat cu o ascensiune pe Vârful Moldoveanu (2.544 m).

O să spuneți că nu este mare lucru o ascensiune pe cel mai înalt vârf din România, dar… este o ascensiune făcute de o echipă de nevăzători care, mare atenție, se pregătesc și se antrenează pentru o ascensiune pe Mont Blanc (4810 m). V-am captat atenția  ?

Să vi prezint pe eroii poveștii nostre: Răzvan Nedu, 23 de ani, căpitanul Lotului Național de Paraclimbing cu 1% capacitate de vedere. Alex Benchea „Alpinistul cu ochi albi” , 21 de ani,  cu capacitate de vedere 0,  situație care nu l-a împiedicat să urce pe vârful Kilimanjaro (5895 m) alături de ghidul montan și alpinistul Cosmin Andron, la finalul anului trecut.

Amândoi fac parte din Asociația Climb Again care este o organizație non-guvernamentală afiliată la Federația Română de Alpinism și Escaladă și care,în 2018, a deschis primul centru de terapie prin escaladă din Europa. Vom reveni la această asociație minunată care, o să vedeți, face lucruri remarcabile.

Ei bine, acești băieți se antrenează cu multă determinare și profesionalism pentru o expediție în această vară, pe cel mai înalt vârf din Europa unde vor fi coordonați de același Cosmin Andron, detaliile acestei expediții find pregătite încă de la începutul anului.

În această perioadă de pregătire a intrat și ascensiunea pe Vârful Moldoveanu,  într-o echipă extinsă a celor de la Climb Again, coordonați de un nume consacrat al alpinismului internațional, omul cu Everestul de anul trecut: Teofil Vlad, un apropiat al prietenilor noștri.

Eu, împreună cu cineastul Sabin Dorohoi, ne-am alăturat acestei aventuri, în ideea realizării unui film documentar, care să aducă în fața spectatorilor povești, oameni, întâmplări, performanțe, care să ne inspire și care să folosească drept exemplu de atitudine și mentalitate.

Cum spuneam mai sus „povestea de Rusalii” a început în sâmbăta mari sărbătorii când trei mașini au plecat din București către peretele de cățărare din vecinătatea Cabanei Cuca din Munții Iezer- Păpușa.

Și asta pentru că, în prima zi de antrenament, Teo Vlad a dus echipa la această cunoscută zonă de cățărare, extrem de spectaculoasă, pentru o mică tură de escaladă. O fi fost tura mică , dar peretele, vă jur, era mare și ne gândeam cu fiori (noi cei noi) la cum se va desfășura antrenamentul .

Un amănunt care este important mai ales la munte este că acesta reușește mereu să adune în jurul lui oamenii deosebiți și am fost încântați să ne întâlnim la Cuca cu unicul nostru Alex Găvan, alpinist de mare valoare în alpinismul international și cu Anghel Laurențiu, unul din cei mai cunoscuți și respectați promotori ai cățărării tradiționale. Revenind la antrenament, lejeritatea și modul impecabil în care acești băieți nevăzători au efectuat cățărările ne-a lăsat mască deși, pentru ei, era doar rutină și o făceau, aparent, cu mare ușurință. Dar era evidentă munca intensa din spatele acestei lejerități, la sală sau pe munte pentru că, nu este așa, aveam de a face cu sportivi de performanță.

Am avut ocazia să-l admir și pe, atenție, campionul mondial la paraclimbing Cosmin Candoi ( 18 ani ), colegul lui Alex și Răzvan la Climb Again. Este remarcabil cum acești băieți se cățărau pe stânca cu o precizie și perspicacitate de invidiat. Din ce am discutat cu ei am observat că au un sistem de logică impecabil construit, care îi ajuta în situația lor și fiecare gest, fiecare pas, fiecare acțiune, are un sens perfect construit. Iubesc muntele, fac sport din pasiune și toată viață lor este construita în jurul acestei pasiuni pe care caută să o împărtășească și cu alții, pentru că fiecare din ei, la rândul lor, acum pregătesc și antrenează copii cu deficiențe de vedere pentru a le propune integrarea la modul fericit și reușit al acestora în societate, cu un scop în plus care să-i motiveze.

Pentru Teo Vlad, peretele de la Cuca are o valoare deosebită pentru că, așa cum le spunea și băieților la discuția tehnica, este locul unde el, practic, a început acum peste 20 de ani aventura în alpinism care l-a adus pe Pumori, Everest și alte vârfuri legendare. Toate acestea vă spun că antrenamentul s-a desfășurat într-un firesc absolut în care fiecare făcea ce trebuie fară nici un efort, coordonați perfect de Teo, sub ochii atenți ai lui Claudiu San, fondatorul Asociației Climb Again, ”tatăl Naționalei de Paraclimbing” denumit cu drag de echipa lui Claudiu „San”.

O alta observație care m-a impresionat este că am simțit foarte intens noțiunea de echipă în care fiecare avea grija de fiecare și, nu de multe ori, Alex sau Răzvan ne dădeau sfaturi ca și cum ar vedea ceea de dorim să facem, sfaturi mereu juste.

Pe drumul spre tabăra de bază de la Nucșoara, le-am făcut o surpriză și ne-am oprit în Lerești la preotul din frumosul sat muscelean, care, ca și ei, are deficiențe de vedere fapt ce nu-l împiedică să fie o persoana foarte activă. Ne-a așteptat la ranch-ul sau de unde organizează drumeții cu caii în jurul Lereștiului spre încântarea echipei care i-a putut admira mica herghelie. Am promis că vom reveni cu toții pentru un weekend de relaxare. A fost un dialog cool intre preot și băieții noștri cu întrebări și discuții cu zâmbetul pe buze despre experiențe și filozofii de viață frumoase. Seara, în cel mai neașteptat loc din Nucșoara, un fost magazin sătesc „naveta spațială”, pe mai multe etaje, transformat în pensiune, ne-am adunat la Costel, șeful postului Salvamont. Când ne-a spus că este și profesor de istorie, era clar că urma o seară cu promisiuni de povești interesante pentru că eram, nu-i așa în Nucșoara, locul legendar al partizanilor luptei anticomuniste.

La grătarul unde cei care erau cei mai activi și dornici să ne ajute erau Alex, Răzvan și Cosmin, am reușit să stăm mai mult de vorbă și să descopăr personalitățiile complexe în sensul bun al eroilor noștri. Alex este student la geografie la Cluj și, în afara pasiunii lui pentru munte, este foarte pasionat de călătorii. A călătorit mult și de multe ori neînsoțit pe avioane. Este din Adjudeni, județul Neamț, și are un frate geamăn care vede, trei frați și o soră. În copilărie nu-i plăcea să  stea mult în casă. Trăia la țară, aproape de Siret – așa că ieșea adesea în natură. M-a rugat să-l ajut să facă rost de cărți în PDF pe care să le citească cu ajutorul unui program special, mai ales de cartea lui Dinu Mititeanu, “Chemarea muntelui”.

Visul meu merge mai departe.Reușita cu Kilimanjaro a fost doar dovada că orice vis devine posibil atunci când ești hotărât și ai oamenii potriviți lângă tine. Pentru această nouă expediție, pe Mont Blanc, îl vreau și pe Răzvan lângă mine  În aceste condiții, comunitatea copiilor cu deficiențe de vedere are modele în noi, tinerii se pot inspira din reușitele noastre pentru a îmbrățișa o viață independentă”.

Libertatea este și principalul motiv pentru care Răzvan – iubește muntele. A început să fie pasionat de cățăre de acum 4 ani când caravana Climb Again l-a descoperit și i-a propus să li se alăture.

A fost deranjat la început de șoaptele din jurul lui care îi plângeau de milă, dar asta l-a ambiționat și mai mult și l-a adus să facă lucruri remarcabile și să inspire pe mulți alți copii aflați în situația lor . Este conștient de ceea ce face și că face multe lucruri pe care oamenii perfect sănătoși nu le pot face. Este un izvor de optimism, de bună dispoziție, plin de glume din care cele cu orbi sunt favoritele lui și foarte reușite, de altfel. Insistă să spună (și are dreptate) că nu este nevăzător: “văd 1%”, spune Răzvan. Are un sistem de logică super-dezvoltat care îi permite, de altfel,să facă și poze foarte reușite în care logica este “contextuală”,spune   acesta. Când am mers pe vârful Moldoveanu, i-am dat   Go Pro și l-am rugat să “filmeze” așa cum simte el spațiul din jur.

Documentarul nostru vă va prezenta și aceste imagini cu totul excepționale. După o noapte scurtă, ne-am trezit devreme pentru a ajunge la punctul de plecare spre Vârful Moldoveanu, anume Stâna lui Burnei. Teo Vlad a optat pentru traseul Stâna lui Burnei – Galbena – Vârful Moldoveanu însoțiți și de prietenul nostru de la Salvamont, Costel Berevoianu.

Nu are sens să insist foarte mult pe ascensiune dar ce vă pot spune este că băieții noștri  au urcat fără probleme, fiind întârziați doar de noi, echipa de filmare,pentru că provocarea era să ținem pasul cu ei . Pentru cei care cunosc traseul știu că el este unul accidentat mai ales prima zonă din pădure, unde la început erau multe doborâtori de brazi pe potecă, trecute fără probleme.

Dacă nu eram noi cred că ajungeau în mult mai scurt timp, dar așa traseul a fost parcurs făra probleme în aproximativ 6 ore. Am înțeles de la echipă că este practic pentru prima oară când o echipă de 3 nevăzători ajung pe Varful Moldovenu, deci istoria a fost scrisă.

Acum un an urcam mesajul Climb Again sus, pe Everest. În week-end am avut surpriza să fac parte din echipa de antrenament pentru expediția Mont Blanc, să fiu ochi pentru Alex. Sunt un om obișnuit cu muntele, dar detaliile pe care a trebuit să i le dau lui Alex m-au făcut să văd altfel ascensiunea până pe Vârful Moldoveanu. Mă bucur să fac parte dintr-o echipă care inspiră pe oricine și sper că în viitor să duc mesajul reușitei pe înălțimile planetei, chiar împreună cu sportivii Climb Again”, spune Teofil Vlad.

Aș spune câteva cuvinte și despre Teo care a fost impecabil ghid. Omul respiră calm și precizie, ai un sentiment de siguranță minunat în prezența lui și a fost un șef de expediție admirabil. Are siguranța și atitudinea tipică marilor eroi din alpinism și o disponibilitate și modestie care impresionează. Primul gest pe vârf a lui Alex și Răzvan a fost sa îmbrățișeze crucea cu satisfacția unui antrenament reușit pentru provocarea Mont Blanc. Aș putea spune că, și pentru noi, Sabin și cu mine a fost un antrenament reușit (ne-am revenit după 2 zile) dar mai ales o experiență umană deosebită care ne face mai bogați și mai încrezători că viața este frumoasă, mereu. Pentru că ne așteaptă Mont Blanc, noi suntem pregătiți să  continuăm povestea proiectului de documentar care are de acum ș unnume : “Mont Blind”.

IMPORTANT:

Poți susține și tu expediția lui Alex și a lui Răzvan pe Mont Blanc prin platforma Swimathonsau pe site-ul Climb Again.

Despre CLIMB AGAIN

De șase ani, Climb Again schimbă fundamental viața copiilor și tinerilor cu dizabilități și îi  ajută să se integreze în societate.1,750 de beneficiari  direcți și peste 5.000 beneficiari indirecți +17% creștere încredere în sine a copiilor nevăzători după un eveniment. Este primul centru de terapie prin escaladă din Europa; premii la concursuri de para-climbing, peste 30 de evenimente sportive

Cu tinerii cu deficiențe de vedere, descoperim că cei din jurul lor le-au spus întotdeauna: „nu poți”.

Misiunea noastră este ca fiecare copil și tânăr cu nevoi special să aibă acces la activități de cățărat sportive pentru dezvoltarea abilităților de viață, de creștere a încrederii în propriile forțe și de integrare socială.